با توجه به مکاتبه وزیر صمت و در خواست تامین ارز خودروسازان مونتاژی از سامانه نیما و اخذ ما به التفاوت نرخ از آنها، عملا رویه ی تامین ارز واردات از محل صادراتِ اشخاص(خود و غیر) با شکست دیگری روبرو شده است.
عضو هیات مدیره کانون لوازم خانگی ایران گفت: سالانه ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار صرف واردات اجزا، قطعات و انواع لوازم خانگی میشود که حدود ۷۰۰ میلیون دلار آن سهم واردات مواد اولیه است.
مدیرعامل انجمن تخصصی محصول چای ایران، گفت: ثبت سفارش چای، علاوه بر سریلانکا از هند نیز انجام میشود؛ اما با توجه به طلب نفتی بخش عمده واردات از سریلانکا خواهد بود.
به اعتقاد کارشناسان، با توجه به سود کلانی که واردات خودرو دارد، دادن هرگونه امتیاز ویژه در این حوزه به افراد خاص، میتواند رانت را برای آنها به همراه داشته باشد و این موضوع (اعطای امتیاز ویژه واردات خودرو) به دومینو و کادوی رسمی برای اقشار خاص تبدیل خواهد شد.
پرسش تعدادی از نمایندگان از وزیر صمت درباره دلایل اجرا نشدن قانون ساماندهی صنعت خودرو با محوریت واردات خودروهای نو در شرایطی اعلام وصول شد که به نظر میرسد کندی ورود خودرو ریشه در مشکلات ارزی و مخالفتهای پنهان دارد. با این حال افکار عمومی میپرسد چرا برای مواردی همچون چای و گوشی همراه، ارز هست، اما برای خودرو ارزی تخصیص نمییابد.
وزیر صمت، گفت: با بکارگیری خودروهای برقی تنوع سوخت در کشور فراهم میشود؛ البته باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که این خودروها فعلا آزمایشی هستند و باید بررسی کنیم کدام خودروی برقی برای کدام یک از اقلیم کشور باید تولید شود.
مدیرکل بینالملل وزارت صنعت و تجارت قطر با بیان اینکه رشد مبادلات تجاری ایران و قطر در سالهای اخیر ۴۳ درصد افزایش یافته است، گفت: در حال حاضر ۸۴۵ شرکت ایرانی در کشور قطر حضور فعال دارند.
لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: ما اعتقادی به تامین بودجه از سوی بانک مرکزی برای واردات خودروهای کارکرده نداریم. همین که مردم را آزاد گذاشته و در چهارچوب یک آئین نامه افراد بتوانند خودرو وارد کنند، واردات انجام خواهد شد. مردم خودشان وارد و توزیع میکنند.
در حالی ابعاد پروندهی فساد در واردات چای در حال آشکار شدن است که پیش از این بسیاری از کارشناسان نسبت به اجرای سیاست تخصیص ارز ترجیحی هشدار داده بودند.